Level 1 | Do učení je třeba zapojit co nejvíce smyslů, aby se látka v paměti "ukotvila". Z dlouhé kapitoly si vypíchni podstatné body (letopočet, popř.století - nejdůležitější údaje: pád monarchie, vliv křesťanství, počínající boje apod.) Vznikne Ti kostra např. 10 slov, kterou budeš mít spojenou s touto kapitolou, je dobré když Ti dohromady dávají nějaký smysl, který je pro ostatní absurdní, ale Tobě pomůže ve vybavení zbývající látky. Tento způsob je vhodný při zvládání více učiva najednou (maturita, závěrečky). Dále jdeš na samotné učení, abys o každém svém hesle (indicii) uměla pohovořit.
Já si vždy látku přepisovala vlastními slovy a ve zkrácené verzi - pokud máš bohatou slovní zásobu, nebude problém. Zapojuješ aktivně mysl - mozek musí převést viděné do písemné formy. Je dobré být v klidném prostředí a plně se soustředit na to, co píšeš. Po té si látku min. !polohlasně! přečíst, zapojíš i sluch.
A zkoušet už opakovat zpaměti, co Ti tam utkvělo. Klidně ještě nahlížej do svých zápisků, ale při dalším opakování se již snaž nenahlížet.
Důležitý je spánek, kdy je mozek v klidu, tak má možnost si získané vědomosti utřídit a zpracovat. Večer Ti přijde, že nic vlastně nevíš, ale ráno budeš překvapená.
Je důležitý trénink a poctivost. Při větším "šrocení" jsou dobré ty kostry, co jsem popisovala na začátku, ale můžeš je použít i na jednu kapitolu. Já měla celou literaturu (k maturitě) zhruba na 5 stránkách a ke každému slohu jsem uměla něco.
Dobré je též užívání memotechnických pomůcek. Určitě jich znáš hodně - "be-fe-le-me pes se veze" =b,f,l,m,p,s,v,z; já si z těžkých jmen spisovatelů udělala nesmyslné příběhy a úsloví: "Giovanni dal aligátorovi violu...." = Giovanni Boccaccio, Dante Alighiery a Francois Villon... atp. |